2013. október 25., péntek

Mobil Sárospatak

A mai bejegyzést egy újságcikk inspirálta, amelyből megtudhattuk, hogy Pécs mobil alkalmazást fejlesztett az odalátogató turisták számára. Az alkalmazás iOS-en és androidon is fut, és elérhető angol és német nyelven is (természetesen a magyar mellett). Az e-útikönyv funkción kívül hanganyagokat is meg lehet hallgatni, és térképként is működik, azaz megmutatja miként lehet eljutni egy adott nevezetességhez. Ami még izgalmas benne az étterem, szállás és aktuális programajánlón kívül, az a kiterjesztett valóság technológia, azaz a városban lézengőnek megmutatja, hogy az adott környéken épp milyen látnivalókat tud megnézni. Természetesen hozzákapcsolva a Pécs Kártyát, azaz mutatja, hogy a kártyával hol és milyen mértékű kedvezményeket lehet kapni. Ezen kívül további fejlesztéseket terveznek - pl. lenne egy virtuális kalandjáték különböző állomásokkal.


Na, innentől egyértelmű volt a következő lépés. Nosza nézzük meg mi a helyzet Sárospatakkal. 
Honlap összehasonlítás, honlap a telefonon, facebook, applikációk stb.
A helyzet nem túl rózsás, de nem is elkeserítő.
Idegenvezető AlkalamzásA honlapot magát már figyelem egy ideje, és sajnos az már pár éve is elég feledhető volt. Azóta a helyzet nem változott, csak a világ ment előre. Áttekinthetetlen, túlzsúfolt, vizualitásában elavult, az aloldalak designban különbözőek, a felépítése sem az igazi. Tény, hogy egy önkormányzati honlapot összehozni nem egyszerű feladat, mert nagyon sok információt tartalmaz, és nagyon sok igénynek és látogatói célnak kell megfelelnie. Mégis ha az ember körbenéz, látni pozitív példákat, még nagyobb városok esetében is. 
A pataki honlapon külföldi verzió nincs, a google fordító van rá felrakva, ami sajnos nem egy elegáns megoldás, és az aloldalakon már nem működik. Pozitív csalódás volt viszont, hogy mobilon nem esik szét a felület. Nem mondom, hogy van mobilra szánt verzió, de legalább a normál honlap megtekinthető. Igaz, hogy az aloldalakat is tartalmazó menüpontok nem működnek, de így is több, mint a semmi.
További pozitívum, hogy aki Sárospatakra látogat, annak rendelkezésre áll applikáció. Na nem saját fejlesztésű, és nem is külön Sárospataknak szánt, de legalább van. A Giude@Hand audioguide jellegű applikációjáról van szó, amely a Tokaji Régiónak is készített egy virtuális vezetést, és ebben találunk több pataki sétát is. Ennél persze sokkal jobb lenne egy saját fejlesztésű, csak Sárospataknak szánt, egyéni ötletekkel. De gondolom itt is a szegény ember vízzel főz effektus érvényesül. Ugyanakkor még ezt a kis vívmányt sem látom reklámozni a honlapon, a turizmus menüpontban sem.
Még találtam egy honlapot a Sárospatak és Környéke Turizmusáért Egyesület üzemeltetésében, de ez is sajnos csalódás volt. Inkább csak "elosztó" oldalként működik, a látnivalók csak felsorolás szerűen vannak feltüntetve, és átlinkelnek a céloldalakra, az aktuális programok menüpontban alig van valami. Galériában vannak szép képek, de nincsenek feliratok hozzá, hogy melyiken mi látható. Itt is a Googel fordító áll csak rendelkezésre. Értem én, hogy ez csak a tájékoztatást szolgálja, de hogy ez alapján senki nem indul el Sárospatakra, az biztos. Mondjuk itt legalább ajánlgatják a fenti applikációt.
Végül facebook tevékenységnek a helyi Tourinform oldalát találtam. A borítókép kifejezetten szép, profilképnek viszont a helyi irodáról készült kép van kirakva, ami valljuk be, hogy a kutyát sem érdekel. Helyette jobb lenne oda is valami jellegzetes pataki kép vagy egy szép és modern logó. Egyáltalán azon is elgondolkodnék, hogy Sárospataki Tourinform néven indítsak-e facebook oldalt, vagy adjak valami csalogatóbb nevet. Bejegyzések vannak, de a spontaneitás, modernség valahogy innen is hiányzik. Kevés a hangulatkeltő "effekt", amire a fb-ot legjobban lehet használni, kizárólag a hírekre, információkra koncentrálódnak a bejegyzések. Összesen 400 körüli követője van az oldalnak, és élek a gyanúperrel, hogy főleg patakiak. Ezen a számon még mindenképpen kéne javítani. A bejegyzések különböző oldalakra való ajánlgatásával, játékokkal, stb.

Szóval van hova fejlődni, de vannak biztató jelek is. Persze az informatikai fejlesztéseknek ára van, és a legtöbb vidéki kisvárosnak erre nincs komolyabb büdzséje. Csakhogy visszajutunk ahhoz a gondolathoz, hogy annak a városnak van jövője, amelyik a fiatalokat meg tudja célozni, szólítani. A mai kor fiataljait pedig interneten és mobilon lehet elérni. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése