Ha Sárospatak, akkor előbb-utóbb szót kell ejteni a szőlőhegyekről és a borokról is, hiszen Sárospatak Tokaj-Hegyalja szerves része.
A tokaji bor egyrészről Magyarország büszkesége - megénekeljük a Himnuszban, a portóival emlegetjük egy lapon, a vidék a Világörökség része. Másrészről viszont kicsit mostohagyerek, mert manapság egyáltalán nincs divatban. Ha bemegyünk egy tetszőleges üzletbe (legyen az szaküzlet vagy bevásárlóközpont), hosszú polcsorokat találunk Villányi vagy Szekszárdi borokkal, míg Tokajiból pár üveg aszú és szomorodni szomorkodik. Az éttermek borlapjáról is nem egyszer hiányzik ez a történelmi borvidék. Manapság ha fehérbor, akkor illatos és könnyű ezzel szemben a régi testesebb, nehezebb Tokaji borokat nem keresik. Pedig sokan nem tudják mennyit változott a hegyaljai borászat. Tokajiból mindenki csak a Szamorodnit és az Aszút emlegeti, és csak ünnepekre és csak desszertbornak.
Hogy miért is alakulhatott ez így? Sokan emlegetik magyarázatként, hogy ez hazánk egyik legnagyobb borrégiója. Emiatt nagyon változó a minőség, ami nem egy jó ajánlólevél. Még talán a technológiák szintjén is vannak különböző álláspontok, ezáltal pedig különböző karakterek fajtákon belül. Szintén a nagy méretből fakadhat, hogy nincs összefogás. Példaértékű, ahogy a villányi borászok a közös marketing és a régió fellendítése érdekében összefogtak, és sikerült a borvidéket annyira divatba hozni, hogy évekig a "slágerlisták" élén lehettek. Ugyanakkor Tokaj valahogy nem tud egy egységes egészként fellépni. Látunk egy-két szigetet, mint pl. Mád, akik próbálnak egy külön brand-et építeni a Tokaji márkanéven belül.
Valahogy jó lenne azokat az egyéb fajtákat - furmint, hárslevelű, sárga muskotály - is megismertetni és megszerettetni az emberekkel. Át kéne formálni azt a képet, hogy Tokaj csak a régi hagyományt jelenti, és nincs benne újítás, frissesség, lendület. Erre jó kezdeményezés pl. a Furmint Február.
Ilyen rendezvényből, kóstoltatásból, marketing eszközből kéne még több, hogy mindenki a saját maga ízlelhesse az "újratöltött Tokajit".
Ilyen rendezvényből, kóstoltatásból, marketing eszközből kéne még több, hogy mindenki a saját maga ízlelhesse az "újratöltött Tokajit".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése